מאפיין מרכזי של בעיות קשב הוא הקושי לשמר את הקשב במטלה לאורך זמן. תלמידים עם בעיות קשב עשויים להזדקק לרמות שונות של גירויים חיצוניים/פנימיים ע"מ להתמקד במטלה. ישנם תלמידים שמצליחים יותר בסביבה שבה ישנם פחות גירויים חיצוניים ונדרשות תגובות תכופות פחות. ואחרים שזקוקים לגירויים חיצוניים מרובים ומראים ביצועים טובים יותר כאשר נדרשת תכיפות גבוהה יותר של תגובה. אחד המאפיינים של בעיות קשב הוא השונות בביצועים לאורך מיקומים, מטלות וזמנים שונים. חשוב להבין שתופעה זו טבועה בבעיית הקשב ואינה תוצר של חוסר מוטיבציה או חוסר רצון. התלמיד יצליח יותר במטלות שמעניינות ומעוררות אותו ויצליח פחות במטלות יומיומיות הדורשות קשב ממושך. בנוסף, התלמיד עלול להתקשות בביצוע מטלות הדורשות אסטרטגיות מורכבות של פתרון בעיות וב"תהליכים מנהלתיים" – אסטרטגיות בהן משתמשים ע"מ לארגן ולהשגיח בזמן מחשבה/פעולה. יתכן שימשיך להשתמש באסטרטגיות שכבר הוכחו כבלתי יעילות. למרות שהתלמיד עשוי להיראות כבעל יכולת טובה בשימוש בשפה המדוברת, הוא עשוי להיות מוגבל בהעברת רעיונות לכתב ומטלות אשר דורשות מיומנות טובה במוטוריקה העדינה הן קשות עבורו.   לעיתים תכופות השלמת מטלות בית הספר ושמירה על התנהגות נאותה במהלך יום הלימודים עשויות להיות חוויות מתישות. כמויות שיעורי בית גדולות על בסיס קבוע עשויות לתסכל את התלמיד.

 

תלמידים בעלי הפרעת קשב עשויים גם לחוות קשיים רבים בתחום החברתי, בייחוד ביחסיהם עם חבריהם לכיתה. הם מתקשים להבין רמזים חברתיים, מתנהגים באימפולסיביות, בעלי מודעות עצמית מוגבלת באשר להשפעתם על אחרים, מפגינים יכולת מועטה במילוי תפקידים, מגזימים בהחשבת התגובות של האחרים כביקורת כלפיהם ונוטים שלא להכיר בפידבק חיובי כאשר הוא ניתן להם. הם נוטים לשחק עם ילדים קטנים או גדולים מהם כאשר התפקיד שלהם מוגדר היטב. התלמידים הללו נוטים לחזור על דפוסי התנהגות חברתית אשר פוגעים בהם ולא ללמוד מהנסיון. בשיחות הם עשויים לדבר שלא לעניין ולומר דברים מביכים לחבריהם לכיתה. איזורים וזמנים פחות מובנים ועם פחות השגחה, כמו החצר ומסיבות כיתה, עשויים להיות בעיתיים במיוחד.

 

דר' ברארד חקר ומצא שהמאפיינים המרכזיים של אינדוידואלים עם בעיית קשב הם הקושי בסינון רעשים ויתר רגישות לשמע. מחקרים מראים שתלמידים עם בעיות קשב שומעים תדרים מסוימים טוב יותר מתדרים אחרים דבר שעשוי לגרום להסחתיות וקושי בהבנת אינפורמציה שמיעתית.

 

להלן מס' תאוריות המסבירות את יעילותה של תוכנית ה-AIT של ברארד:

 

ד"ר Stephen Edelson מציע כי ה-AIT עשוי לאמן את המאזין לשנות מהר ובאופן יעיל את תשומת ליבו או להתנות שינוי מהיר ויעיל יותר של תשומת ליבו של המתקשה בקשב. האפנון במהלך מפגשי ההאזנה של ה-AIT משנה את המוזיקה באינטרוולים אקראיים. בשנייה אחת, המוזיקה היא בקצה הנמוך ביותר של ספקטרום התדרים ואילו בשנייה אחרת, המוזיקה היא בקצה הגבוה ביותר של אותו ספקטרום. מאמן/מגביר הצליל BGC משנה גם את רמת הווליום באינטרוולים אקראיים. לפיכך, ניתן לטעון כי המאזין לומד לשנות את תשומת הלב שלו במהלך מפגשי ההאזנה מאחר ומוזיקת ה-AIT משתנה באופן קבוע מתדרים נמוכים לגבוהים וממוזיקה רכה לחזקה יותר.

 

צמצום ב'פיקים' באמצעות סינון-הצמצום ב'פיקים' נובע כתוצאה מירידה בגירוי. (Guy Berard) במהלך מפגשי ההאזנה של ה-AIT נעשה שימוש במסננים כדי לעמעם את כל אותם התדרים אשר האינדיבידואל יכול לשמוע בצורה הטובה ביותר. ד"ר Guy Berard משער כי הסינון יצמצם את הרגישות כתוצאה מחוסר בגירוי באזורים מסוימים של ה-cochlea  או/ו המוח במהלך ההאזנה. כמו-כן, האזורים הללו של ה-cochlea  או/ו המוח, אשר אינם מסוננים, מקבלים גירוי מוגבר שגורם לשיפור מה ביכולת השמיעה. לפיכך, התדרים בפיק הם קצת מצומצמים בגלל היעדר גירוי והתדרים שלא בפיק הם קצת משופרים בגלל הגירוי. התוצר הסופי הוא קו ישר באופן יחסי.

 

הצמצום בפיקים הוא כתוצאה ממחסום צדי. (Stephen M. Edelson) תיאוריה זאת מהווה כהרחבה של התיאוריה של Berard לגבי הצמצום בפיקים שמיעתיים באמצעות השימוש במסננים. תופעה אחת שמופיעה במערכת התחושתית שלנו היא מחסום ניטראלי הנגרם כתוצאה מכך שנוירונים מסוימים המצויים תחת גירוי מפריעים להפעלתם של נוירונים אחרים. בנוסף, תופעה המכונה 'מחסום צדי' קורה כאשר אזור מגורה מפריע לאזור שכן אשר לא מקבל גירוי.

 

מאחר והתדרים המסוננים אינם מגרים בחלקים מסוימים של ה-Cochlea ו/או חלקים של המוח, הגירוי של אזורים שכנים חסרי רגישות (ללא סינון) עלולים לחסום באופן צדי את האזורים הרגישים (עם סינון) וגם להתנות עליהם. לפיכך, אזורים רגישים ייחסמו או שיופרעו ע"י האזורים השכנים הלא רגישים.

 

לשאלה :כיצד בדיוק תוכנית ה-AIT של BERARD עובדת ואיך קורה שבזמן כה קצר של התערבות, האינדוידואל מגיע להשגים טיפוליים גבוהים כל כך, אין לנו תשובה חד משמעית. עם זאת אנו מודעים למס' תאוריות המסבירות את יעילותה של תוכנית ה-AIT של BERARD כמו גם אין ספור מחקרים שנעשו אודות השיטה והראו על תוצאות מרחיקות לכת.

 

תוכנית ה-AIT כמענה לבעיות קשב וריכוז

מאמרים נוספים

צרו קשר

שלח

שדה חובה

Thank You!

The form has been successfully sent.

שדה חובה

שדה חובה

שדה חובה

 

ריקי בר נוי מב"ע BA DIP ORT

מטפלת AIT מוסמכת

 

סוקולוב 13/2 הרצליה מיקוד 46497

טלפון: 09-9578768

נייד: 054-6566336

פקס: 09-9573834

berardAIT59@gmail.com

 

 Berard AIT